Súčasné zarážajúce fakty o ľuďoch a oblečení (móde)

1.      Nepoznajú materiály
Konzumenti módy, predovšetkým tí závislí od reťazcov, nevedia odkiaľ pochádzajú jednotlivé vlákna, z ktorých sú ich odevy vyrobené. Nepoznajú zároveň ich funkčnosť , vlastnosti, ich dopad na organizmus a na životné prostredie. Nevedia čo je viskóza, odkiaľ sa berie, tušia, že kašmír je dobrý a nákladný, ale nie prečo. Čudujú sa, prečo po chvíľke vo svojom obľúbenom tričku smrdia, začínajú viniť svoje potné žľazy a tiež antiperspirant či parfum, bez toho, aby si uvedomili, že to čo je na štítku označené ako polyester je vlastne čistý plast, ktorý dusí ich pokožku, nepohlcuje pot a ani jeho zápach. Sťažujú sa na žmolky, ale nevedia, odkiaľ pochádzajú...

2.      Nevedia, čo je slow fashion
Možno poznajú rôzne druhy bio etikiet na potravinách, ale to čo sa považuje za  férovú a eticky vyrobenú módu, nepoznajú. Stačí sa zamyslieť nad tým, že ak tričko, ktoré na začiatku sezóny stálo okolo 20 eur, je počas zliav nacenené na 5 eur, nemohlo vzniknúť za etických podmienok, keďže v našich končinách za 5 eur ani nezoženiete bavlnenú tričkovinu, z ktorej bolo vyrobené. Logika tiež napovie, že ak sa majiteľ reťazca vyvaľuje v peniazoch a nijako ho tieto zľavy neruinujú, práve naopak, efektívne podporujú konzum nevedomých, odnáša to jedine zamestnanec v polorozpadnutej fabrike v rozvojovej krajine...

3.      Absolútna nevinnosť blogerov
Ikonizácia nového veku – blogeri. Tí trendsetteri, ktorých štýl neviem prečítať, pretože sú tak zahltení všetkými spoluprácami, ktoré bezhlavo prijímajú, že identifikácia nie je možná (česť výnimkám). Je až komické akceptovať rady ohľadom stylingu, obliekania a nakupovania od ľudí, ktorí si vybudovali túto „znalosť“ prostredníctvom dobre situovaných a odfotených fotografií v peknom oblečení. No na ľudí, to platí, tak to nechajme tak. Pravdou je, že sú len ďalším skvelým nástrojom pre podporu konzumu, aj keď sa zdajú nezaujatým zdrojom módnych informácií, odosobneným od značiek, ktoré kedysi velebili celebrity, pretože sú tými značkami na tajnáša veľmi účinne podporovaní. Celkom podvod, však?
A aj keď podaktorí majú celkom efektívnu moc ovplyvniť masu-masičku, radšej idú s prúdom a vidia tie haldy krásneho oblečenia, kozmetiky, ktoré dostanú zadarmo. Konzument je nielen podvedený, ale aj znevýhodnený, keďže jeho ikona oblečenie dostala, zatiaľ čo on si ho musel kúpiť. Niektorí blogeri sú ešte šikovní, vedia totiž tieto veci speňažiť namiesto toho, aby sa inšpirovali od tých, čo tieto veci dajú aspoň na  charitu. Ich klišé rétorika podporuje celkovú neetickosť módnych reťazcov: „Utekaj do háemka, ja som si tam ulovila dnes toto krásne tričko za 3 eurá!“ Tlieskam originalite a šikovnosti, schopnosť vybrať z 10 000 rovnakých tričiek na celom  svete toto lacné, je fakt niečo, čo ostatní (neblogeri) nedokážu.

4.      Podceňovanie second handov
Dovolím si tvrdiť, že na svete bolo vyrobeného toľko oblečenia, že keby sa v ľuďoch zapol senzor skromnosti a začali by nakupovať už len v sekáčoch, stále by sa dokázali obliecť. Nielen že by tie nesprávne koncerny vyhynuli, samotní jedinci by výrazne ušetrili  a svet by neťažilo toľko textilného odpadu. Opäť by to možno nakoplo lokálnu tvorbu, lebo predsa len sa v sekáčoch nedá zohnať zrazu úplne všetko  a zrovna vtedy, keď to človek potrebuje.  V dnešnej dobe trošku utopické...
Každopádne moje sebecké ja, táto predstava v podstate utešuje. Ostane aspoň v tých skvelých vintage shopoch viac pre mňa :P

5.      Uprednostnenie trendov namiesto štýlu
6.  Neupierajte sa na trendy. Nedovoľte móde, aby vás vlastnila. To vy rozhodujete o tom, kto ste. Vyjadrujete to svojim štýlom obliekania a života. - Gianni Versace

Móda, je to, čo vidíte štyrikrát ročne na týždňoch módy. To, čo si vyberiete je štýl! - Lauren Hutton


„Módu si môžete kúpiť ale štýl musíte mať.“
„Rozdiel medzi štýlom a módou je kvalita.“
Giorgio Armani

„Štýl je spôsob, ako povedať, kto ste, bez toho aby ste museli hovoriť.“
Rachel Zoe

...áno toľko múdrych vecí bolo povedaných na tému hodnoty štýlu. Ľudí je aj tak stále možné úžasne manipulovať, keď príde nový tovar, nastane nová sezóna. Vyberajú si niečo, na pár mesiacov na úkor toho, čo môže byť na celý život a zároveň dotvárať ich osobnosť.


A čo si o tom myslíte vy? Svoju kritiku prosím zargumentujte, inak ju budem považovať za bezcenný hejt. Ďakujem.



Komentáre

  1. Veľmi pekne zhrnuté. Pravdupovediac sa mi nesmierne páči, že si si posvietila na blogerov, necítam sa tak sama v mojich pozorovaniach :D Sociálne siete majú svojské ročné obdobia - ciderové reklamné leto, zimné "casual" blogerské eventy a celoročné neoznačené product placementy. (Trochu si to viac všímam, asi deformácia kvôli vyštudovanej žurnalistike a neustálemu vlastnému pisálkovaniu :D).

    Podľa mňa veľa vecí vychádza z toho, ako sú ľudia nabádaní k vlastneniu vecí. Nových vecí. Ty si vyzdvihla sekáče vs. lacné handry (pravdepodobne šité kdesi deťmi) propagované krásnymi blogermi/blogerkami, ja som si to všimla trebárs aj v knižnom svete... Ľudia čítajú tie isté veci, kupujú si tie isté knihy, všetko je "záhadne" úžasné a must-have a všetko je strašne superko (bleh, to slovo!), bez chybičky. Určite nezaujato zhodnotené :)

    Ešte by som chcela doplniť, alebo sa ba možno opýtať teba ako odborníka. Totiž, podľa mňa je bavlna a bavlna. Za tú lepšiu si človek priplatí a užíva si všetky výhody tohto materiálu. V tej lacnej, možno tiež 100% bavlne, sa ide zblázniť od nepohodlia. Takisto som už držala v rukách polyamid, ktorý bol neskutočný na dotyk (značka Ganni) a dnes som si dokonca chytila šaty vyrobené z recyklovaných pneumatík :D A boli veľmi príjemné! Aký máš ty názor na takéto materiály? Je niečo ako high-end polyester, polyamid, dohebka a dojemna recyklované materiály z umelých surovín?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne za komentár, figuri. Hoci tiež študujem žurnalistiku, nemala som poňatia o týchto ročných obdobiach sociálnych sietí, môže to byť zaujímavá téma hlavne super nový poznatok pre mňa. Presne, ako píšeš o knižkách, je to tak so všetkým, v podstate aj elektronikou, darčekmi, potravinami a pod. Dnes ma dokonca zarmútilo, keď som bola v našom známom kníhkupectve a videla tie novo-vydané knižky od celebrít (zrovna pred Vianocami, och, koľká náhoda), že už asi nie je taká prestíž vydať knihu, resp., môže ju vydať hocikto, kto na to má finančné prostriedky.
      Ďakujem, za slovo "odborník", ale rozhodne nie som. Aj keď s materiálmi dlho pracujem a nesmierne ma napĺňa všetko poznanie okolo nich, ešte mám veľké medzery. Určite súhlasím, nie je bavlna, ako bavlna, a áno,a aj polyamid vie byť veľmi príjemný, veď sama mám dokonca niekoľko kúskov spodnej bielizne a sú naozaj pohodlné. Existuje aj kvalitný polyester (mám v ponuke jednu sukňu a tiež takú vlastním z talianskeho polyesteru, ktorý sa dá nosiť vo všetkých ročných obdobiach, je príjemný, vôbec sa nevyperie, stále vyzerá ako nový, skrátka nazvala by som ho maximálne exkluzívnym, ba až udržateľným) a tiež existuje úplne zlá bavlna, ktorá sa po opraní doslova celá rozpadla :(
      A recyklovaným materiálom úplne fandím, našťastie tento prístup zvolili viaceré módne značky, chválim aj háemko za to, že od ľudí požaduje plné igelitky starého oblečenia, ktoré potom používa na výrobu nových materiálov, už len zmeniť prístup výroby.

      Odstrániť
  2. úplne s tebou súhlasím! so všetkým! aj s pohľadom na bloggerov (aj keď irónia je, že sama blogujem). tiež idem touto filozofiou, všetko ako keby si napísala za mňa.

    ale to bude tým, že študujem textilný dizajn (predtým textilný a odevný dizajn), takže:
    1. s materiálmi, skúšaním textílií, ich charakterom, vývojom, výrobou som sa stretávala dennodenne na škole (na technickej univerzite sa ľudia učia tieto veci podrobnejšie).

    2. slow fashion s tým tiež súvisí, nakoľko s tým sa zaoberá teraz veľa ľudí. musím však podotknúť, že nie je úplne všetko to, čo píšeš, úplne reálne. na jednu stranu áno, prírodné materiály sú super - všetko, čo nám dá príroda je skvelé. ale pri výrobe musíme zohľadňovať aj jej ekologickosť. napríklad džíny, pri ich výrobe sa spotrebuje extrémne množstvo vody, ktoré nie vždy dokáže byť opäť zrecyklovateľné a všeobecne sa pri farbení textílií spotrebuje veľké množstvo vody, ktoré nie je žiadúce pre prírodu. sú materiály, ktoré sa nedajú ďalej spracovať, sú materiály, ktoré potrebujú ďalšie spracovanie a to býva náročné... ekologicky vyrábané a dostupné môžu byť aj umelé vlákna. treba na to pozerať globálne.

    3. s blogermi úplne súhlasím. nakoľko... ako mi raz jedna veľmi múdra pani povedala - tričko nie je móda, tričko nevymyslel žiaden dizajnér, tričko je výdobytok praktického sveta, spolu s džínsami (bývalé robotnícke nohavice) a teniskami. a keď je človek na mieste (najlepším príkladom je letisko), kde sa stretnú všetky kultúry sveta, vidíme medzi nimi rozdiel? čo robí koho unikátnym? v tomto svete, akokoľvek voľnosti máme, je najväčšia uniformita vôbec, aká kedy v histórií tejto planéty bola. a bloggeri ju týmto len ďalej podporujú... obzvlášť, keď nasilu propagújú všetci všetko naraz, ako napríklad kampaň popolušky od Bati (prvá vec, ktorá mi napadla a je aktuálna u nás).

    4. o tomto som sa aj ja rozpísala na svojom blogu v poslednom outfitovom článku. sekáče sú najlepšia vec na svete a ako píšeš, ak by ľudia začali nakupovať len v nich, dobrých pár rokov by nemuseli vychádzať nové kolekcie vo veľkoreťazcoch.

    5. aj tým som sa u seba už zaoberala a súhlasím s tebou, aj so všetkými citátmi, ktorých som na instagrame použila už veľa... a je to tak, človek by mal prezentovať seba a nestať sa len bezduchým vešiakom, či uniformným panáčikom.

    a verím, že to nie je hejt, nakoľko s tebou vrelo súhlasím a konečne som sa do nejakého článku s chuťou začítala! ^^.

    KEJMY ♥.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne za komentár, Kejmy.
      Nie je bloger, ako bloger, preto som do zátvorky dala, česť výnimkám :)
      Môj príspevok je kratučký, takže som hĺbkovo nerozoberala jednotlivé pre a proti, rada by som to potom rozobrala v ďalších článkoch. Keby to urobím v tomto jednom, niektorých uponáhľaných čitateľov by to mohlo trošku demotivovať a odradiť od čítania. S džínsami teda súhlasím, preto ani jedny nevlastním, tiež viem, že výroba bavlny nie je ekologická, žiaľ je to dostupný materiál vo viacerých ohľadoch a má skvelé vlastnosti. A áno, súhlasím aj s poznámkou o umelých vláknách, ako spomínam v predchádzajúcej reakcii na komentár, sama poznám skvelé polyestery, treba si vedieť vybrať, ako polyester, tak aj kúsok v ktorom umelé vlákna môžu figurovať. Ja sama osobne ako krajčírka milujem takzvané kompromisy, ako vlnu s polysterom, bavlnu s polysterom či viskózu s určitým umelým vláknom. Tieto materiály potom majú skvelé vlastnosti od oboch entít.
      S uniformitou si to krásne vystihla. Máme toľko možností, všetko je tak úžasne zjednodušené, že môžeme byť originálni a štýloví, ako nikdy predtým (keď sa pozrieme do histórie, s akými nefunkčnými a nepraktickými a krásnymi odevmi sa ženy museli pasovať), ale napriek tomu si to ani mnohí neuvedomujú.
      Som veľmi rada, že máš rada sekáče, svedčí to o tvojej kreativite, vynaliezavosti, šikovnosti a originalite ako blogera.
      Ďakujem aj za zdieľanie článku a určite to nie je hejt, ale komentár, ako sa patrí a aké rada uvítam, na aké rada reagujem :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky